Begära utdrag om personuppgifter i kommunens register
Den här tjänsten kräver inloggningDu har rätt att få veta om kommunen behandlar personuppgifter som rör dig. Om kommunen behandlar dina personuppgifter har du också rätt att få ett registerutdrag som visar var och varför dina personuppgifter behandlas.
Du har rätt att få ett registerutdrag kostnadsfritt. Vill du begära fler registerutdrag har kommunen rätt att ta betalt för det.
För att begära registerutdrag kan du använda vår e-tjänst. Du kan bara begära registerutdrag för dig själv. När kommunen tagit emot din begäran kommer du att få svar inom en månad och registerutdragen kommer att lämnas till dig i e-tjänsten. Du kommer att få meddelande när kommunen har behandlat färdigt din begäran.
Registerutdraget omfattar som huvudregel inte personuppgifter i handlingar som inte är färdigställda eller i minnesanteckningar.
Din begäran om registerutdrag kommer att diarieföras.
Särskilt om registerutdrag gällande barn
Begäran om registerutdrag för barn kan göras av dess vårdnadshavare eller barnet själv. När det gäller barns registerutdrag ska reglerna om sekretess beaktas. Det kan betyda att vårdnadshavare inte har rätt att ta del av ett fullständigt registerutdrag.
Är du ställföreträdare åt någon?
Som legal ställföreträdare kan du begära registerutdrag åt din huvudman, om huvudmannen inte kan göra det själv. Då behöver vi ha ett bevis på att du har rätt att för huvudmannens räkning begära ett registerutdrag. En handling som visar att du är behörig kan laddas upp i e-tjänsten.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Behandling av personuppgifter i syfte att [se punkt 2]
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal
Lagringstid
- I enligt med Vingåkers kommuns dokumenthanteringsplan
Läs mer om behandling av personuppgifter här.
Mottagare av personuppgifter
Vi har fått dina uppgifter från e-tjänsten Begäran om utdrag personuppgifter i Vingåkers kommuns register. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. De personuppgifter vi behandlar om dig kan komma att delas med socialförvaltningen och barn- och utbildningsförvaltningen. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Du når vårt dataskyddsombud på 0157-43 00 00 (Flens kommun).
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på nämndservice, tfn 0151 191 00.
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@vingaker.se
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@vingaker.se
0151-191 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Dokumentation som styrker om man är ställföreträdare, t.ex. god man
- Inloggning med e-legitimation
- Samtycke från båda vårdnadshavare vid begäran för barn