Livsmedelsverksamhet - lämna uppgifter för registrering, ändring eller upphörande av verksamhet
Vilka uppgifter behöver du som livsmedelsföretagare lämna?
På grund av de nya reglerna behöver du som livsmedelsföretagare lämna nya uppgifter om din verksamhet utifrån följande fyra delar:
- Huvudsaklig inriktning handlar om hur livsmedlen som verksamheten hanterar sprids, och vilken typ av livsmedel det handlar om.
- Aktiviteter som sker i verksamheten, alltså vad livsmedelsföretaget gör.
- Produktgrupper som innefattar om verksamheten hanterar livsmedel som omfattas av specialregler.
- Verksamhetens omfattning (avser vilken storlek eller spridning verksamheten har, det kan exempel redovisas som antal årsarbetskrafter eller antal ton utgående mängd livsmedel.)
- Tredjepartscertifiering.
- Om du är registrerad för dricksvatten behöver du lämna uppgifter för livsmedel och dricksvatten separat
Förberedelser innan du använder e-tjänsten
- Har du en certifiering? Vissa standarder gör att verksamheten inte behöver lika många kontroller. Ta reda på vilka aktuella certifieringar du har för din verksamhet.
Läs mer om vilka certifieringar som ger reduktion på Livsmedelsverkets webbplats Länk till annan webbplats.
- Övriga uppgifter som är bra att ha till hands är produktionsvolym (exempelvis antal ton utgående mängd livsmedel) och antal sysselsatta eller årsarbetskrafter i verksamheten.
Relaterad information
Nya riskklassningen - samlad information till företag (livsmedelsverket.se)
Riskklassningsmodellen - så räknas mängden kontroll ut (livsmedelsverket.se)
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Så hanterar vi dina personuppgifter - Vingåkers kommun (vingaker.se)