Ansökan om planbesked
Den här tjänsten kräver inloggningUpplysningar om handläggning av ärendet
När ansökan om planbesked kommer till Samhällsbyggnadsnämnden skickar kommunen en mottagningsbekräftelse.
Så snart som möjligt gör kommunen en första granskning och meddelar er om ni behöver komplettera handlingarna.
Ansökan bör kompletteras med de handlingar kommunen begär då handläggning påbörjas först då ansökan är komplett. När ansökan anses komplett fattar kommunen beslut inom 4 månader.
Beslutet om planbesked kan inte överklagas och är inte bindande. Det finns ingen garanti för att planen antas eller vinner laga kraft. Under planprocessen beaktas synpunkter och ny information, vilket kan leda till att planen får en annan inriktning eller att planarbetet avbryts.
Avgifter och betalningsansvar
Den som står som sökande har enligt lag betalningsansvar för de avgifter som debiteras när beslutet meddelas. Kommunen tar ut avgift både för positiva och negativa besked med hänsyn till den eventuella detaljplanens omfattning. Avgiften tas ut i enlighet med kommunfullmäktiges beslutade taxa.
Efter beslutet om planbesked
Om kommunen är beredd att inleda en planprocess kommer det i planbeskedet också anges när en ny detaljplan eller ändring/upphävande av gällande plan beräknas vara klar. Tidplanen är preliminär.
Innan arbete med detaljplan påbörjas kommer ett planavtal mellan sökande och kommunen upprättas. Avtalet reglerar kostnader som uppstår för planarbetet. Eventuella kostnader för genomförandet av planen regleras i ett exploateringsavtal som tecknas innan planen kan antas.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- Födelsedatum
- Telefonnummer hem
- Organisationsnummer
- Företagsnamn
Ändamålet med behandlingen
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Samtycke för behandlingen
Rättslig grund för behandlingen
Myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse
Lagringstid
- I enlighet med nämndens informationshanteringsplan.
Övrigt om lagringstid
Du kan läsa mer om Vingåkers kommuns hantering av personuppgifter här.
Mottagare av personuppgifter
Vi har fått dina uppgifter från den registrerade. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.De personuppgifter vi behandlar om dig delas med personal inom samhällsbyggnadsförvaltningen. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Sedan 1 januari 2024 är det Therese Jigsved från kommunalförbundet Sydarkivera som är dataskyddsombud för Vingåkers kommun.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på samhallsbyggnadsnamnden@vingaker.se.
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnadsnamnden@vingker.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning för alla berörda fastigheter
- En karta med markering för vilket område man söker planbesked för
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Fastighet
- Ansökan avser
- Åtgärd
- Bifogade handlingar
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in